Let op als verzekeraars nieuwe voorwaarden toesturen!

2 mei 2024

Verzekeraars maken misbruik van de onkunde van hun klanten

Verzekeraars passen geregeld hun voorwaarden aan, wijzer geworden van schades die in het verleden door klanten werden geclaimd. Zo was de verzekeraar enkele jaren geleden nog verplicht een doorlopend gelegde vloer in haar geheel te vergoeden als de schade in één vertrek was. Het kon dan gebeuren dat een oppervlakte van 80 m2 vervangen moest worden, terwijl slechts 10m2 vloer beschadigd was.


Nu schrijven verzekeraars in hun voorwaarden dat alleen in het vertrek waar de vloer beschadigd is vergoed wordt. Dus dan heb je pech als je vloer doorlopend is gelegd want daarna heb je geen uniforme vloer meer óf je moet het zelf betalen.


Zo zijn er naar gelang de situatie, steeds aanpassingen in nieuwe voorwaarden gekomen en die zijn dan in het nadeel van de verzekerde. Het geniepige is dat verzekeraars dan niet doen wat ze behoren te doen als ze nieuwe voorwaarden sturen: de klant eerlijk en duidelijk wijzen op de verschillen ten opzichte van de oude voorwaarden.


Ze sturen dan nieuwe voorwaarden en verzoeken de klant die goed te lezen, maar waar het verschil precies zit, dat mag de klant zelf uitzoeken. 

Op die manier een klant nieuwe voorwaarden door de strot duwen mag niet. Volgens de jurisprudentie hoort een verzekeraar duidelijk toe te lichten waar de voorwaarden afwijken van de oude.


Dat betekent dat als u nieuwe voorwaarden toegestuurd heeft gekregen zonder verdere toelichting, dat de nieuwe voorwaarden ONGELDIG zijn. Dan hebben de eerdere voorwaarden te gelden, en als die óók zonder toelichting zijn gewijzigd, dan gelden de voorwaarden daarvóór.


Let dus altijd goed op als u nieuwe voorwaarden ontvangt, dat daarbij duidelijk wordt aangegeven wat er is veranderd, want als u dat niet doet is er een grote kans op teleurstelling als u een schade gaat claimen! 


23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: