Verzekerden zijn nonchalant en ondeskundig

10 april 2024

Verzekeraars maken misbruik van onkunde bij consumenten en politiek

Vandaag stond in de Telegraaf dat een grote groep Nederlanders nog niet echt huiverig is voor de impact van extreem weer. Twee op de vijf mensen denken de komende vijf jaar namelijk geen risico te lopen op schade aan hun woning. Nederlanders zijn het bangst voor storm: De helft van de mensen vreest schade door flinke wind.


De kans op waterschade vinden mensen - ook in Limburg - minder reëel. Ongeveer een kwart van de Nederlanders vreest waterschade meer dan andere gevolgen van extreem weer. Nederlanders zijn zich dus bewust van de risico’s van schade door bijvoorbeeld een flinke storm of droogte, maar daar iets tegen doen heeft geen prioriteit. De helft van de Nederlanders isoleert het huis liever om te besparen op stookkosten, dan dat ze maatregelen nemen tegen mogelijke schade. Vier op de tien Nederlanders zegt bovendien liever op vakantie te gaan dan een speciale verzekering af te sluiten tegen extreem weer.Verzekeraars


Nederlanders zijn niet altijd gedekt tegen de schade door extreem weer. Schade bij consumenten door storm, hagel, sneeuw, regen en natuurbranden wordt door verzekeraars vaak wel vergoed. Ook dekken vrijwel alle verzekeraars de schade aan woningen bij lokale overstromingen, maar dat is niet het geval bij overstroming van de grote rivieren en grote binnenwateren, zoals het IJsselmeer.


Het Verbond van Verzekeraars stelt dat naar schatting 99% van de huishoudens en bedrijven niet verzekerd is voor overstroming van de zee en grote rivieren, terwijl dit volgens die organisatie juist zou bijdragen aan een sneller herstel en minder vervolgschade. Het Verbond is daarover in gesprek met de overheid en andere relevante organisaties.


Niet vreemd dat het Verbond doet wat alle verzekeraars doen als er schade is: proberen de lasten daarvan te ontlopen....

23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: