Rechtsbijstandpolis verplicht

5 maart 2022

Geen rechtsbijstandpolis hebben is oliedom

Vrijwel iedereen heeft wel eens te maken met een conflict. Een aannemer die slecht werk aflevert, een product dat gebreken vertoont, een schuldenaar die niet betaalt, een auto met verborgen gebreken.... Deze lijst kan eindeloos worden aangevuld, en dan hebben we het nog niet eens over verzekeringskwesties! Want juist bij verzekeraars kan het een zegen zijn om een rechtsbijstandsverzekering achter de hand te hebben. Verzekeraars blijken niet zelden onbetrouwbare partijen, denk maar aan de woekerpolisaffaire.


Ongelooflijke realiteit

Ondanks die harde realiteit hebben massa's mensen geen rechtsbijstandsverzekering, eigenlijk ongelooflijk! Geen rechtsbijstandsverzekering hebben kan mensen fataal worden omdat ze problemen niet kunnen oplossen doordat ze een advocaat niet kunnen betalen. Het kan levens verwoesten. Als je een machtige partij tegenover je hebt en er wordt nog een keer hoger beroep aangetekend, kan dat gemakkelijk €20.000 - € 30.000 kosten. Dus één keer in je leven een beetje rechtszaak, en je hebt de premie van zo'n rechtsbijstandverzekering er voor meerdere levens uit.


Rechten

Het feit dat je tegen een tegenpartij kunt zeggen dat, mocht hij niet meewerken je de rechtsbijstandsverzekering zult inschakelen, imponeert soms al voldoende om hem van tegenstand af te laten zien. Verzekeraars hebben soms in het aanvraagformulier van een verzekering de vraag staan: kunt u rechten ontlenen aan een rechtsbijstandsverzekering?

Tegen de achtergrond van de realiteit die ik zojuist heb geschetst is dat wél een geniepig vraagje! Veel verzekeraars weigeren tegen beter weten in een schadevergoeding uit te betalen, in de hoop dat verzekerden -waarvan het gros geen rechtsbijstandverzekering heeft- het erbij laten zitten. De meeste schades blijven onder €2.000,- en daarvoor stap je niet naar een rechter, als je advocaat hetzelfde bedrag kost. Want die kosten ben je kwijt, die krijg je niet terug. Veel mensen denken dat, maar die komen bedrogen uit. Je recht halen, kost geld!


Assurantieadviseur

Dus: neem zonder uitstel een rechtsbijstandverzekering en kijk daarbij goed wat je koopt. Beter is afsluiten via een assurantieadviseur, zodat je overleggen kunt. Het kostenmaximum voor externe advocaatkosten minimaal €30.000 (het liefst €50.000), en over die hoogte kan men onderhandelen, óók over de situaties welke van dekking uitgesloten zijn en die u nou juist liever wél verzekeren wil.


Lees en onderzoek zelf, doe zelf onderzoek

Lees goed wat wel en niet gedekt is en maak uw eisen kenbaar. Vraag niet alleen, als een argeloos schaap: "ben ik nu goed verzekerd?" Nee, lees en onderzoek zelf de polisvoorwaarden! Alleen dáár staat in wat u in feite voor verzekering gekocht heeft! U gaat toch ook geen fiets kopen als u niet eerst goed heeft gekeken welke eigenschappen die fiets heeft? Of een stofzuiger, een TV, een auto, een koelkast, wasmachine?


Teleurstelling komt altijd bij een schademelding

Wij zien niet anders dat mensen teleurgesteld zijn als hun schade door de verzekeraar wordt afgewezen. "En ik was zo goed verzekerd, ik betaalde altijd mijn premie", wordt er dan geroepen. Echter diezelfde mensen hebben dus niet de moeite genomen om goed te lezen wat ze hebben gekocht. Eigen schuld, dikke bult, heel jammer, maar dat is de realiteit die ze over zichzelf hebben afgeroepen. Bij de voordeur (de aankoop) te lui om de polisvoorwaarden goed te lezen, dan moet je aan de achterdeur (bij schade) óók niet zeuren.


Wil de financieel adviseur niet onderhandelen, zoek er dan één die bereid is om zijn nek voor u uit te steken! Verzekeringen op internet kopen zónder advies en overleg, is dus niet slim, om niet te zeggen oliedom....


Wél goedkoper, maar dat wordt weer duurder als bijvoorbeeld blijkt dat een schade niet wordt uitbetaald. Je snapt het niet, maar verzekeraars die hun producten rechtstreeks op internet verkopen doen zeer goede zaken.  Blijf weg van dergelijke verzekeraars, want je staat  bij een schade als ondeskundige en onervaren partij alleen tegenover een sluwe verzekeraar die altijd zoekt naar openingen om niet te hoeven uitkeren!

23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: