Zooitje bij zorgverzekeraars
Vandaag stond in de Telegraaf wat veel consumenten allang wisten: zorgverzekeraars maken er een potje van bij het helpen van klanten. Op één op de vijf vragen die toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een steekproef stelde aan de helpdesks van de diverse verzekeraars, werd onjuist antwoord gegeven.
In 1500 telefoontjes van ‘mysteryshoppers’ werden tien problemen voorgelegd aan medwerkers van 43 verschillende zorgverzekeringen.
Zorg en Zekerheid, een kleine Leidse verzekeraar en De Friesland, de provinciaal dominante verzekeraar van het Achmea-concern, gaven de beste voorlichting. Zij beantwoorden maar één op de tien vragen verkeerd. Moederconcern Achmea beantwoordde een kwart van de vragen verkeerd, VGZ en Menzis 22 procent, CZ 21 procent. Deze vier reuzen van de zorgverzekeringsmarkt (samen een marktaandeel van 90 procent) bungelen daarmee onderaan de ranglijst die de Nza van het onderzoek maakte.
Verkeerde antwoorden kunnen voor de consumenten vervelende gevolgen hebben. De meeste foute antwoorden gingen juist over zaken die geld kunnen kosten: wijzigingen in de polisvoorwaarden, de vergoeding van lopende ziekenhuisbehandelingen bijvoorbeeld.
De Nza vindt het dan ook ontoelaatbaar dat de informatievoorziening niet op orde is. Welke maatregelen daartoe worden genomen, meldt de toezichthouder vooralsnog niet, en dat vinden wij een gemiste kans.
Verzekeraars komen namelijk pas in beweging als zij daartoe door een bevoegde autoriteit, door een rechter of door de publiciteit worden gedwongen. Als een bevoegde autoriteit al niets tegen deze misstanden onderneemt is de praktijk dat de consument dus nog steeds op het verkeerde been wordt gezet!
Het bericht Zooitje bij zorgverzekeraars verscheen eerst op Klachten over een verzekering? Meld het verzekeringsklachten.nl.