Zooitje bij zorgverzekeraars

14 december 2015

Vandaag stond in de Telegraaf wat veel consumenten allang wisten: zorgverzekeraars maken er een potje van bij het helpen van klanten. Op één op de vijf vragen die toezichthouder Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een steekproef stelde aan de helpdesks van de diverse verzekeraars, werd onjuist antwoord gegeven.

In 1500 telefoontjes van ‘mysteryshoppers’ werden tien problemen voorgelegd aan medwerkers van 43 verschillende zorgverzekeringen.
Zorg en Zekerheid, een kleine Leidse verzekeraar en De Friesland, de provinciaal dominante verzekeraar van het Achmea-concern, gaven de beste voorlichting. Zij beantwoorden maar één op de tien vragen verkeerd. Moederconcern Achmea beantwoordde een kwart van de vragen verkeerd, VGZ en Menzis 22 procent, CZ 21 procent. Deze vier reuzen van de zorgverzekeringsmarkt (samen een marktaandeel van 90 procent) bungelen daarmee onderaan de ranglijst die de Nza van het onderzoek maakte.
Verkeerde antwoorden kunnen voor de consumenten vervelende gevolgen hebben. De meeste foute antwoorden gingen juist over zaken die geld kunnen kosten: wijzigingen in de polisvoorwaarden, de vergoeding van lopende ziekenhuisbehandelingen bijvoorbeeld.
De Nza vindt het dan ook ontoelaatbaar dat de informatievoorziening niet op orde is. Welke maatregelen daartoe worden genomen, meldt de toezichthouder vooralsnog niet, en dat vinden wij een gemiste kans.

Verzekeraars komen namelijk pas in beweging als zij daartoe door een bevoegde autoriteit, door een rechter of door de publiciteit worden gedwongen. Als een bevoegde autoriteit al niets tegen deze misstanden onderneemt is de praktijk dat de consument dus nog steeds op het verkeerde been wordt gezet!

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts