Unigarant schaadt goede naam verzekeringen

2 mei 2023

 

De Tuchtraad Financiële Dienstverlening vindt de reclame-uiting waarin Unigarant haar watersportverzekering een ‘waterdichte verzekering’ noemt, niet verenigbaar met de wijze waarop schade door een aanvaring in de polisvoorwaarden is geregeld. De verzekeraar heeft daarmee ‘de goede naam van het verzekeringsbedrijf geschaad’.

De Tuchtraad zegt dat in een uitspraak over een claim met het zeilschip Bolocan. Deze zaak is inmiddels bij de Ombudsman en de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening geweest en bij de rechtbank Assen werd uiteindelijk een schikking getroffen.

Unigarant had de schade van bijna € 25.000,00 die ontstond door een aanvaring met de Hollandse brug, afgewezen. Er was volgens de verzekeraar geen sprake van een plotseling van buitenkomend voorval zoals de voorwaarden voorschrijven. Ook zou de stuurman van het schip onvoldoende maatregelen hebben getroffen om de ‘aanmerkelijke kans op aanzienlijke schade’ te voorkomen.

Unigarant verkoopt de verzekering echter als waterdicht en zegt dat schade door aanvaringen is verzekerd. Volgens de Tuchtraad klopt dat niet met de polisvoorwaarden. De Tuchtraad oordeelt dat Unigarant de goede naam van het verzekeringsbedrijf op dit punt heeft geschaad en in strijd heeft gehandeld met de Gedragscode Verzekeraars. Omdat de verzekeraar deze onduidelijkheid erkent en inmiddels is overgegaan tot het aanpassen van de polisvoorwaarden, ziet de Tuchtraad geen aanleiding om te adviseren tot het opleggen van een maatregel.

De Tuchtraad vindt verder dat het tot het vrije beleid van de verzekeraar behoort om de omvang en inhoud van de polisdekking vast te stellen. “Een verzekeraar dient in zijn reclame-uitingen echter geen verkeerde voorstelling van zaken te geven.”

Bron: assurantie magazine 22-5-2014

 

 

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts