Tergend slappe hap

28 maart 2020

Ruim een jaar geleden heeft dit platform bij de AFM melding gemaakt van onwettige praktijken van verzekeraar National Academic/Promovendum. Op deze website is daarover meer te vinden als u die naam in de zoekbalk intypt.

Het gaat om meerdere overtredingen van de wet. Verzekerden hebben hierdoor bij deze verzekeraar geen rechtszekerheid, wat natuurlijk een ernstige zaak is.

Na tien maanden bleek ons dat deze verzekeraar nog steeds dezelfde praktijken bezigde, er was niets veranderd. Wij hebben daarom de AFM opnieuw gewaarschuwd. Een maand later meldde de AFM de zaak in behandeling te hebben.

Eergisteren, dus ruim een jaar (!) na onze melding, ontvingen wij van de AFM een reactie met de dooddoener dat zij meldingen serieus neemt en goed bekijkt. De brief bevatte niets inhoudelijks, maar slechts globale en vooral algemene informatie die je ook al op de website van de AFM kunt lezen en die een normaal denkend mens ook wel zelf kan bedenken.

Het interesseert ons eigenlijk niet zoveel op welke wijze de AFM optreedt tegen verzekeraars die de wet en de regels aan hun laars lappen. 

Veel belangrijker is dat de betreffende misstand wordt opgeheven en dat verzekerden niet langer worden benadeeld. Dat klemt temeer als het verzekeraars betreft die niet onder de regelgeving van het Verbond vallen en die dus in feite vogelvrij zijn. Zij maken vaak misbruik van beleidsvrijheid, zo schreef de voorzitter van het Kifid.

Op haar website schrijft de AFM dat zij “zich sterk maakt voor eerlijke en transparante financiële markten.” De AFM heeft een interne afdeling met de naam: “klantbelang centraal”.

Hoe de AFM ook zegt meldingen serieus te nemen en hoe zij het zogenaamde klantbelang centraal zegt te stellen, de feiten tonen aan dat zij van misstanden al meer dan een jaar op de hoogte is en dat de situatie nog hetzelfde is. De geschiedenis herhaalt zich bij de AFM, googel op ‘slapende toezichthouder’. Leve het klantbelang!

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts