TAF krijgt verdiend pak slaag

24 december 2013

Onderstaand bericht geeft aan dat deze verzekeraar verre van klantvriendelijk handelt. Het bericht stond vandaag op AMweb.nl

De en-blocbepaling kan bij maandlastenverzekeringen niet zonder meer worden toegepast als een verzekerde al een uitkering wegens arbeidsongeschiktheid ontvangt, zo leert een recente uitspraak van klachteninstituut Kifid. De uitspraak betreft een polis van TAF, die na een en-blocwijziging is beëindigd. “TAF mag de tegenvallers van haar inschattingsfouten bij het afsluiten van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen niet gedeeltelijk ten laste van de consument brengen”, vindt de geschillencommissie van Kifid.

De klant sluit in 2008 een maandlastenverzekering met een looptijd van 14 jaar en een maandpremie van € 212,40. De polis keert bij minimaal 35% arbeidsongeschiktheid een vast bedrag van € 1.500 per maand uit. De polis kent een en-blocbepaling. De klant raakt in april 2011 arbeidsongeschikt, waarna  – na een wachttijd – vanaf mei de afgesproken maandelijkse uitkering volgt.

Per september van dat jaar wijzigt TAF en bloc de lopende verzekeringen: de voorwaarden wijzigen en de premie stijgt tot € 297,36. De klant wil vervolgens de verzekering niet voortzetten onder de nieuwe condities. TAF royeert de polis en stopt de uitkeringen.

Vordering
De verzekerde wendt zich tot Kifid en vordert voortzetting van de maandelijkse uitkeringen, mede omdat de klant al arbeidsongeschikt is geworden en er niet van op de hoogte was dat de uitkeringen conform de oude voorwaarden zouden doorlopen, maar zouden stoppen als de polis zou worden opgezegd. TAF meent echter dat het beroep op de en-blocbepaling niet onredelijk was en dat een bezwaar daartegen wordt opgevat als een opzegging. De klant wordt geacht op de hoogte te zijn van de voorwaarden, vindt TAF.

Inschattingsfout
Kifid oordeelt dat TAF een inschattingsfout heeft gemaakt van het over te nemen risico en de te betalen premie “en zij wil die inschattingsfout met een beroep op de en-blocbepaling door een aanpassing van de voorwaarden en een verhoging van de premie alsnog ten laste van  de verzekeringnemers brengen”. Dat mag, mits de verzekeringnemer dan de polis mag opzeggen en zich elders tegen aanvaardbare voorwaarden kan verzekeren, aldus de geschillencommissie. “Dat laatste is hier echter niet het geval.” De verzekerde was al arbeidsongeschikt en had daarom geen reële mogelijkheid de polis wegens de eenzijdige wijziging op te zeggen. “De Commissie is van oordeel dat het onder die omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is indien aangeslotene desondanks met een beroep op de en-blocclausule de nadelige gevolgen van haar eigen inschattingsfouten bij het afsluiten van de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, alsnog deels ten laste van consument zou kunnen brengen. Aangeslotene kan zich om die reden tegenover consument niet op de en-blocbepaling beroepen.”

Ook had TAF de polis niet mogen beëindigen zonder de klant te wijzen op de gevolgen daarvan, oordeelt de geschillencommissie. TAF moet de polis conform de oude voorwaarden en tegen de oude premie voortzetten.

Commentaar: het is ronduit een schande dat deze verzekeraar over de rug van haar verzekerden probeert onder haar verplichtingen uit te komen.Deze verzekeraar trekt zich niets aan van de door haar ondertekende Gedragscode Verzekeraars, waarin wordt gesteld dat men de klant centraal dient te stellen!

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts