Stilzwijgende assurantietussenpersoon

2 maart 2013

Onze vereniging heeft in 1996 bedrijfs-aansprakelijkheidsverzekering afgesloten via een tussenpersoon (makelaar) bij de Nationale Nederlanden. De verzekering is sindsdien stilzwijgend verlengd. Wij willen de verzekering beëindigen per 1-1-2013. Nu blijkt dat in de kleine letters van de polis uit 1996 stond dat de verzekering wordt voortgezet met termijnen van 10 jaar. Dat schijnt inmiddels (zonder dat wij het wisten) 5 jaar geworden te zijn. Dat betekent dat we nog 5 jaar met een voor ons onnodige en veel te dure verzekering zitten opgescheept. Onze vragen zijn: is dit rechtmatig? Kan een verzekeraar zo lang haar rechten op premie claimen en desnoods een incassobureau inschakelen als wij weigeren te betalen?

De bovenstaande vraag van een bezoeker toont aan dat het een must is om uw polissen niet jarenlang in de lade te laten liggen, maar om zo nu en dan de afweging te maken of u de afgesloten verzekering nog wel nodig heeft. Ook is het nuttig om de vervaldatum in de gaten te houden, wellicht kunt u  tegen die tijd een verzekering afsluiten tegen betere voorwaarden of bent u goedkoper uit bij een andere verzekeraar. Vergelijk daarbij de polisvoorwaarden nauwkeurig, appels met peren vergelijken is immers niet reëel. Omdat consumenten hierin vaak ondeskundig zijn bestaan er tussenpersonen, assurantieadviseurs. Die behoren samen met hun klanten de afgesloten polissen af en toe te toetsen aan de praktijk van de omstandigheden van alledag. Dat noemt men: het klantbelang centraal stellen.

Uit de hierboven genoemde situatie valt af te leiden dat de tussenpersoon een behoorlijke steek heeft laten vallen, waar het zijn zorgplicht betreft. Je hebt immers voor een tussenpersoon gekozen omdat deze over jouw belangen waakt. Anders kun je je verzekeringen ook wel afsluiten bij een verzekeraar  die rechtstreeks met zijn klanten communiceert, die zijn vaak goedkoper.

Deze  tussenpersoon heeft echter  jarenlang geen aandacht voor zijn relatie gehad,  maar nu het op betalen aankomt weet hij  ineens wél van wanten…..

 

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts