Schade altijd schriftelijk melden.

16 september 2012

Het komt maar al te vaak voor dat verzekerden als zij hun schade telefonisch hebben gemeld van hun verzekeraar te horen krijgen dat hun schade niet gedekt is. De verzekerde, doorgaans een ondeskundige, is dan zwaar teleurgesteld, maar denkt desondanks tóch vaak dat verzekeraarwel gelijk zal hebben en laat het er vaak bij zitten. Om die reden ontvangen verzekeraars schademeldingen het liefst (eerst) telefonisch. Sommige verzekeraars hebben hun website zo ingericht dat verzekerden alleen maar telefonisch schade aan kunnen melden. Mocht de verzekerde denken dat het ‘slechts een telefoongesprekje’ was: van iedere telefonische melding wordt een nauwkeurige notitie gemaakt waarbij vooral de door u beschreven toedracht expliciet wordt opgetekend. Mocht de verzekerde er dan later -telefonisch of schriftelijk-  nog op terug komen, dan wordt die notitie er beslist bijgehaald. En als de schadetoedracht dan -enigszins- anders wordt beschreven is dat vaak een reden om u als onbetrouwbaar persoon te bestempelen en vervolgens niet meer tot afwikkeling van de claim over te gaan.

In ieder geval is het uitsluitend mondeling afwijzen van een schade niet voldoende, de verzekeraar moet schriftelijk zijn standpunt kenbaar maken.

Meldt daarom nooit een schade telefonisch maar altijd schriftelijk, en als het een grotere schade betreft is het zelfs verstandiger om nog niet eens zélf de schade te melden maar een echte onafhankelijke en objectieve deskundige zoals Schadecoach.com in te schakelen. Dan wordt er van meet af aan het juiste traject bewandeld waarbij u zélf de regie houdt en niet vanwege onervarenheid kunt worden benadeeld. De praktijk leert dat bij een grotere schade het vaak voorkomt dat verzekerden minder krijgen uitgekeerd dan waar ze recht op hebben. Soms hebben verzekerden dan óók nog het idee dat ze netjes zijn behandeld, omdat ze niet beter weten.

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts