Ook Avero misleidde klanten
Nadat eerder Aegon haar klanten benadeeld had verscheen deze week het bericht dat de organisatie Wakkerpolis Avero Achmea aansprakelijk heeft gesteld voor het misleiden van klanten bij het afsluiten van beleggingsverzekeringen. Het gaat om een schadeclaim van in totaal 120 miljoen euro, verdeeld over 30.000 gedupeerde klanten.
Volgens Adriaan de Gier, de advocaat die de gedupeerden bijstaat, heeft Achmea tussen 1996 en 2002 haar klanten misleid met de kosten van beleggingsverzekeringen. Het ging om producten die bedoeld waren voor de opbouw van vermogen voor het aflossen van de hypotheek of om er mee met pensioen te kunnen gaan.
De aanleiding van de claim is een recente uitspraak van het financiële klachteninstituut Kifid, waarin een vergelijkbare vordering werd toegewezen. „Betaalt Achmea niet, dan start Wakkerpolis voor haar leden massaal procedures bij het Kifid en de rechter, om de verzekeraar daartoe te dwingen”, aldus De Gier.
Volgens de advocaat is de claim tegen Achmea anders en makkelijker dan bij de meeste woekerpolissen, omdat het gaat om „een bewezen concrete fout“ in de manier waarop Achmea haar klanten heeft voorgelicht. „Achmea heeft haar klanten bewust misleid over de werkelijke kosten. Men zei dat ze ‘laag’ en ‘slechts een klein deel van de premie’ waren, terwijl ze in werkelijkheid 26 procent van de premie als kosten naar zichzelf toe harkten”.
Het Verbond van Verzekeraars blijft zich echter verbazen over de negatieve berichtgeving…. ze schrijft op haar website: “En er is zoveel negatieve berichtgeving. Soms lijken we de belangrijke functie van verzekeren uit het oog te zijn verloren. Terwijl verzekeringen er juist voor zorgen dat je kunt doen wat jij wilt. Zonder al te grote belemmeringen….”
Het bericht Ook Avero misleidde klanten verscheen eerst op Klachten over een verzekering? Meld het verzekeringsklachten.nl.