Eerst polisvoorwaarden lezen voordat u schade meldt!

16 april 2012

Als u schade heeft moet de verzekeraar hiervan op de hoogte worden gesteld. De meeste mensen kijken dan op internet om het telefoonnummer op te zoeken van de verzekeringsmaatschappij, sommigen kijken om die reden ook op het polisblad. Als ze het nummer hebben gevonden grijpen ze de telefoon en beginnen argeloos en naar eigen perceptie hun verhaal af te steken omtrent het gebeurde: de toedrachtsomschrijving. Vaak krijgen verzekerden dan te horen dat gebeurtenis zoals ze die beschrijven niet gedekt is. Teleurgesteld hangen ze daarna op.

Ons orgaan wordt dagelijks geconfronteerd met gedupeerden die op de hiervóór beschreven wijze te werk zijn gegaan. Wij willen hiervoor met klem waarschuwen. U doet er zeer verstandig aan om vóór dat u de telefoon pakt, éérst de polisvoorwaarden te lezen en dan goed te kijken bij de uitsluitingen! Hier staat te lezen in welke situaties bepaalde gebeurtenissen niet gedekt zijn en welke goederen van de verzekering zijn uitgesloten. Als u de uitsluitingen en de situaties nauwkeurig hebt gelezen – doet u dat gerust een paar keer-  dan zult u zien dat er in veel situaties  niet zelden een ‘grijs’ gebied is. U zult ontdekken dat het dan erg belangrijk wordt hoe u de toedracht omschrijft, en vaak gaat het daarbij om nuances! De schadecorrespondent van de verzekeraar is er op getraind door het het stellen van bepaalde vragen u -binnen dat grijze gebied- naar een situatie te praten die hem ‘duidelijkheid’ verschaft. Door zijn vragen zó te stellen kan hij u dingen laten zeggen dat de verzekering daarvoor geen dekking meer biedt. Soms kan het ook zo zijn dat u bepaalde dingen niet met zekerheid kunt zeggen, bijvoorbeeld omdat u er niet bij was of omdat u daar nog niet naar had gekeken. Als u in zo’n situatie tijdens het telefoongesprek begint te aarzelen, kan de behandelaar door het stellen van een andere gerichte vraag u doen twijfelen, of kan het gebeuren dat u zich zelf tegenspreekt. Als dat gebeurt hoeft de verzekeraar niet meer uit te keren, immers met een ‘tegenstrijdige’ verklaring kan niemand iets.

Wij adviseren met nadruk uitsluitend schriftelijk uw schade bij uw verzekeraar te claimen. Er zijn verzekeraars die -om de genoemde reden- geen mogelijkheid bieden om dat te doen, deze hebben vet gedrukt een telefoonnummer op hun site. Laat u zich evenwel niet verleiden om uw schade telefonisch te melden, want u loopt daarmee een risico dat u uw schade niet vergoed krijgt. Wanneer u uw schade schriftelijk meldt heeft u veel meer tijd om dat zorgvuldig te doen. U heeft daarmee tevens de tijd om eerst rustig de polisvoorwaarden te bestuderen en uw formulering in de brief eventueel daarop aan te passen. Dat kan veel teleurstelling (en geld) voorkomen. Heeft u een grote schade, meldt deze dan direkt op onze website. Wij schakelen dan Schadecoach.com in en zorgen dat u de hoogst mogelijke schadevergoeding ontvangt. De kosten van deze deskundige bijstand worden meestal door uw verzekeraar vergoed. In feite is deze hulp voor u dus gratis!

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts