Achmea “maatschappelijk betrokken”.

4 december 2013

Uit het jaarverslag van Achmea  blijkt dat zij vorig jaar een nettowinst maakte van € 453 miljoen.Vandaag verscheen in het nieuws dat 4000 mensen hun baan verliezen. Desondanks keerde Achmea in 2012 nog €745 miljoen uit aan winstdeling en bonussen. In 2011 was dat nota bene €804 miljoen. Men wilde niet zeggen wie de bonussen en winstdeling precies ontvingen. Ook de top van het concern ‘verdiende’ goud. Topman Willem van Duin €1,21 miljoen euro, inclusief pensioenbijdrage. Toenmalig cfo Gerard van Olphen (nu topman de genationaliseerde bankverzekeraar SNS Reaal) verdiende €1,08 miljoen.

Staatssteun

Wel moest de top van de verzekeraar in 2012 afzien van zijn bonussen. In 2009 deed Achmea namelijk een beroep op garantstelling van de overheid, waardoor Achmea gemakkelijker geld kon lenen op de kapitaalmarkt. Staatssteun, zo besloot de wetgever, en daardoor mocht Achmea zijn raad van bestuur geen bonussen uitkeren. In 2011 kreeg een bestuurslid gemiddeld nog een bonus van €480.000. Wel stegen de vaste salarissen van gemiddeld €640.000 in 2011 tot €760.000 in 2012.Daarnaast hebben de topmannen volgens het beloningsrapport uit 2012 recht op een leaseauto ter waarde van €2,975 per maand. Dat bedrag is goed voor bijvoorbeeld een Audi A8, BMW 7 Serie of Porsche Panamera.

Achmea heeft de Gedragscode Verzekeraars ondertekend, daarin staat dat verzekeraars mogelijk maken, zekerheid bieden en maatschappelijk betrokken zijn. Daarbij lijkt Achmea vooral aan haar bestuurders te denken…

Interessant is om het commentaar te lezen op de volgende link  , dan wordt het meteen duidelijk waarom de branche bij de gewone burger zo’n negatief imago heeft.

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts