Kifid tikt Promovendum opnieuw op de vingers

17 oktober 2021

Voor de zoveelste keer is verzekeraar Promovendum door het Kifid op de vingers getikt vanwege de onrechtmatige behandeling van haar verzekerden.  Promovendum is een verzekeraar die geen lid is van het Verbond van Verzekeraars, dus als je bij hen verzekerd bent kun je geen beroep doen op regels die -via het Verbond- voor andere verzekeraars wél gelden, de zogenaamde 'zelfregulering'.


Overigens geven die regels geen enkele garantie dat verzekeraars zich daaraan houden, maar in elk geval kun je de verzekeraar daarop wijzen. Bij Promovendum kun je dat niet, die verzekeraar kan dus alle regels aan de spreekwoordelijke laars lappen en dan kun je alleen maar naar de rechter of naar het Kifid


Dat deed ook een verzekerde die geregeld gebruik maakte van zijn rechtsbijstandverzekering. Die ontving van Promovendum een bericht; "Mogelijk heeft u veel pech gehad in een korte tijd. We willen u er wel op attent maken dat uw meldingsfrequentie bovengemiddeld is. Dat betekent dat uw rechtsbijstandverzekering opnieuw beoordeeld wordt, wanneer u binnen twee jaar opnieuw een beroep doet op uw rechtsbijstandverzekering. Dit kan onder andere gevolgen hebben voor de hoogte van uw eigen risico of de voortzetting van uw verzekering.”


Echter ná deze aankondiging deed deze klant nog 11x een beroep op zijn polis, waarna de verzekeraar de verzekering royeerde. De klant werd twee maanden de tijd gegeven om naar een andere rechtsbijstandsverzekering uit te kijken.


Het Kifid maakte gehakt van die maatregel, want nergens uit de voorwaarden van de verzekering blijkt namelijk dat de verzekering mag worden opgezegd vanwege een bovengemiddeld schadeverloop van een verzekerde. Er is hier sprake van een onredelijke bezwarend en onredelijk beding. De verzekering moet daarom met terugwerkende kracht weer hersteld worden, aldus het oordeel van de Geschillencommissie.

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts