goedkoop duurkoop, vooral bij verzekeringen

12 juli 2021

Regelmatig bereiken ons klachten van consumenten die ontevreden zijn over de afwikkeling van een schade. Het bedrag dat men uiteindelijk krijgt uitgekeerd, is veel minder dan waar ze op gerekend hadden, de situatie waarin een schade is ontstaan valt net niet onder de dekking van de polis, de verzekeraar past een forse afschrijving toe of er blijkt ineens dat er een fors eigen risico bestaat.

Niet zelden wordt zo’n klacht dan 'onderbouwd’ met stellingen zoals: "Daar heb ik zo’n verzekeraar niet voor", of "waarom heeft men mij dat niet verteld?"


Als we zo’n klacht dan hebben beoordeeld, moeten wij geregeld zeggen: "de verzekeraar heeft een correct standpunt ingenomen, leest u de polisvoorwaarden er maar op na." Vervolgens horen wij niks meer...


De basis voor een afgesloten verzekering is ALTIJD de polisvoorwaarden. En die verschillen nu eenmaal bij iedere verzekering, zelfs bij dezelfde verzekeraar worden polisvoorwaarden geregeld gewijzigd.


Het is begrijpelijk dat de consument niet te veel wil betalen voor zijn verzekeringen en als vanzelf komt hij dan op het internet terecht. Maar hij maakt daarbij vaak de fout dat hij uitsluitend gaat vergelijken op de prijs, verder kijkt hij vaak niet, de voorwaarden zijn een doolhof!


Dat weten verzekeraars ook, en daarom zijn er de laatste jaren zoveel 'goedkope' verzekeraars bijgekomen. Die werken vaak zonder tussenpersonen en de klant kan dan zelf op internet gewoon gaan vergelijken op prijs; zelfs vergelijkingssites vergelijken alleen maar daarop. Als je al specifieke informatie wilt hebben kom je er niet achter wat nu de echte verschillen tussen de diverse voorwaarden zijn. Kortom, je wordt als leek geen steek wijzer op zo’n site!


Het is  te vergelijken met de situatie als u een auto gaat aanschaffen. Een nieuwe auto kopen veel mensen voor een periode van drie tot vijf jaar, daarna ruilen ze hem in. Een verzekering hebben mensen vaak voor tien jaar of (veel) langer, denk maar aan een levensverzekering of een opstalverzekering.

Ziet u het voor u dat je een auto vanaf het internet gaat kopen op de prijs? Zonder te kijken wat het verbruik, het vermogen, de bagageruimte en het gewicht is? Je wilt toch weten of er elektrische ramen, spiegels, ABS, parkeersensoren, airco of stuurbekrachtiging op zit? Bij de keuze van een auto besteden mensen vaak dagen om alles te vergelijken. Maar het kopen van een verzekering? Dat gaat dus met een paar muisklikjes?


Iedereen snapt dat je voor een dubbeltje niet op de eerste rang kunt zitten. Dat is vooral zo met verzekeringen, maar dat schijnen veel mensen - vreemd genoeg - niet te beseffen. Die denken dat een inboedelverzekering een eenheidsworst is.


Zonder op alle details in te gaan, kun je stellen dat hoe goedkoper een verzekering is, hoe minder je ervoor krijgt. Dus als mensen aan de voordeur wél graag voor het goedkoopste gaan, dan moet je aan de achterdeur (bij een schade) niet alles verwachten.

Wat blijkt dan in de praktijk? Dan blijkt dat de mensen vaak jarenlang hebben gedacht goed verzekerd te zijn geweest, maar dat ze verzuimd hebben de polisvoorwaarden te lezen. Dan blijkt dat ze daardoor in feite jarenlang hun fijne goedkope premie voor niets hebben betaald, omdat de verzekeringsvoorwaarden meer uitsluitingen dan dekkingen blijken te hebben.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar er is doorgaans een groot verschil waar te nemen bij de diverse verzekeraars. Niet alleen bij de polisvoorwaarden, maar ook bij de schadeafwikkeling. Over de duurdere verzekeringen hebben mensen minder te klagen dan over de goedkope. Vindt u het gek? 


12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts