fouten bij verzekeraars door automatisering

1 maart 2024

Even Apeldoorn bellen

Geregeld gebeurt het dat verzekerden berichten van hun verzekeraar ontvangen die door het automatische systeem van de verzekeraar worden verzonden. Daarmee worden dikwijls fouten gemaakt. Soms worden overleden personen aangeschreven, soms worden verlengingen aangeboden aan verzekerden eerder zijn geroyeerd.


Zo stuurde Centraal Beheer een verzekerde een brief dat zijn polis werd beëindigd wegens gebrek aan vertrouwen.


Een poos later ontvangt de verzekerde een brief dat de polis wordt verlengd, alsof er eerder geen opzegging was geweest. Enkele dagen later krijgt hij een brief: sorry, het aanbod was een foutje, de verzekering stopt per 1 september.


Daarna stapte verzekerde naar het Kifid, die gaf Centraal Beheer gelijk.


Maar maanden later krijgt de man alsnog weer een kaart met als afscheidscadeautje zaadjes voor 'Vergeet-ons-nietjes’. Op de kaart staat:’u heeft ons laten weten weg te gaan, jammer’ en 'weet dat onze deur altijd voor u open blijft staan. Niet op een kier, maar wagenwijd’.


De man stapt daarop opnieuw naar het Kifid. Hij wil dat de verzekeraar zich aan zijn aanbod voor verlening houdt. De Geschillencommissie geeft de man nu wél gelijk: Het de brief van de verzekeraar bevat belangrijke specifieke elementen van de (te sluiten) overeenkomst, zoals de premie en de dekkingen. En omdat de consument het aanbod op de dag van ontvangst heeft geaccepteerd moet de verzekeraar woord houden.


De smoes van de verzekeraar dat de brief geautomatiseerd was verzonden legt het Kifid terzijde.’Als professionele dienstverlener had die zijn systemen zo moeten inrichten dat de e-mail niet verzonden zou worden'.

23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: