Unigarant: achterbaks en leugenachtig

25 maart 2018

Ik heb een caravanschade bij Unigarant gemeld, een waterleiding was gesprongen en dat zorgde ervoor dat de caravan in zijn geheel kon worden afgeschreven, € 7.500,00 strop! Vervelend dat, als je dan toch al met ellende zit, dat je dan niet uit de ellende geholpen wordt door je verzekering, maar dat je die vervolgens als tegenpartij tegenover je krijgt, omdat ze van alles zoeken om niet te hoeven uitbetalen. Ik heb diverse bewijzen getoond waaruit bleek dat de reden van hun afwijzing onjuist was (want er zou volgens hen geen onderhoud aan de caravan zijn gepleegd en daardoor was het mijn eigen schuld), maar al mijn mails mochten niet baten.

Ze bleven gewoon bij hun leugenachtige standpunt en daar sta je dan als gedupeerde! Gelukkig vond ik Schadecoach en die gebruikte precies mijn argumenten, maar toen begonnen ze het over een andere boeg te gooien: de schadeoorzaak was dan wel aan slecht onderhoud te wijten, maar nu wilden ze opnieuw dat de schadeoorzaak werd aangetoond. Ik zou dan zelf niet weten wat ik dan moest schrijven, maar gelukkig wist Schadecoach Unigarant te dwingen om die onzin-redenaties achterwege te laten. Nu ze onjuiste argumenten bij hun afwijzing hadden gebruikt, moesten ze alsnog gewoon betalen; een verzekeraar mag niet op verschillende standpunten hinken.

Kennelijk vonden ze het maar niks dat ze door Schadecoach op hun nummer werden gezet, want ineens werd ik door de schadebehandelaar gebeld. Hij maakte Schadecoach meteen al zwart en hij vond dat ze gelet op de goeie relatie met mij het wel zélf rechtstreeks met mij konden regelen: de schade was namelijk niet gedekt, maar ze boden onverplicht een bedrag van € 4.000,00 aan, dan moest ik de kosten van Schadecoach zelf betalen. Achteraf bleken die kosten door alle frustreren en halsstarrigheid van Unigarant te zijn opgelopen tot bijna 2 mille, dat wist Unigarant uiteraard.

Ik was enigszins overrompeld, maar ik zei dat ik de zaak met Schadecoach zou overleggen. Die maakte korte metten met het optreden van de schadebehandelaar en eiste gewoon het volledige bedrag, helemaal nu Unigarant zo onfatsoenlijk was geweest om te proberen de schade achter de rug van Schadecoach op de helft af te maken. En dan, hoewel zo’n stiekem gedoe op zich al onverkwikkelijk is, niet met eerlijke argumenten, maar met glasharde leugens!

Uiteindelijk kreeg Schadecoach van de directeur van Unigarant een brief waarin ze zeiden dat ze alles zouden vergoeden, ook de kosten van Schadecoach. Maar óók de directeur gebruikte leugens in zijn brief om de schadebehandelaar de hand boven het hoofd te houden. Ze kúnnen ze daar niet anders, zo lijkt het wel! De directeur schreef ijskoud dat er over de hoogte van de schade geen discussie was geweest, maar de schadebehandelaar wilde nota bene de kwestie regelen met slechts de helft van het schadebedrag, en dan nog inclusief de bijkomende kosten!

Verder schreef hij “Op grond van de polisvoorwaarden mag echter wel van verzekerde worden verwacht dat hij meewerkt aan de schadeafwikkeling en dan heeft telefonisch contact soms de voorkeur. ln dit dossier heeft behandelaar dan ook geacht de schadebehandeling te bespoedigen door telefonisch contact te zoeken met verzekerde. Uiteraard was hij ervan op de hoogte dat dit vervolgens met de belangenbehartiger besproken moest worden”.

Hoe schijnheilig en leugenachtig kun je zijn, want Schadecoach reageerde bijna altijd dezelfde dag nog, terwijl Unigarant talloze keren moest worden aangemaand om een reactie te verstrekken! Ik had immers niet voor niks een belangenbehartiger genomen, dan ga je toch niet ineens achter diens rug met de klant bellen?

Oh ja, ik kreeg ook nog een dinerbon, maar fatsoenlijke excuses konden er ook bij deze directeur niet af. Oók dát vind ik tekenend. Sja, vaak zijn schadebehandelaars al net zo leugenachtig als hun directeuren…

Herman de Vries

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts