Gedragscodes als toiletpapier

15 maart 2014
Ik heb wel 12 jaar (!)  moeten procederen tegen een verzekeraar om letselschade vergoed te krijgen. Door een beschonken automobilist werd mij geen voorrang verleend. Eerst weigerde DL aansprakelijkheid te erkennen en daarna waren medische stukken achtergehouden of ineens ‘verdwenen’. Ik heb zelfs executoriaal beslag moeten leggen bij de verzekeraar om betaling van de, nota bene door het Gerechtshof (!) toegewezen voorschotten af te dwingen.Ik dacht altijd dat slachtoffers door de nieuwe “Gedragscode Letselschade” een betere bescherming zouden genieten. Een misvatting, zo blijkt.

Verleden maand raakte mijn (fietsende) zoon gewond doordat een uit een oprit komende automobilist het fietspad overstak en daarbij geen voorrang aan de fietser verleende. Voor elke leek is duidelijk wie hier aansprakelijk is, dat zou natuurlijk voor een professionele  schaderegelaar temeer moeten gelden. Geloof het of niet, maar de verzekeraar van de automobilist (AON) schreef:  Uit onze gegevens blijkt dat de schuld voor deze schade geheel aan uw zijde ligt. Wij stellen u cq uw zoon daarom aansprakelijk voor de schade aan het voertuig van onze verzekerde.”

In de Gedragscode lees ik: “Bij vaststelling van de aansprakelijkheid spelen waarden als oprechtheid, wederkerigheid, vertrouwen en gelijkwaardigheid. De verzekeraar wijst de aansprakelijkheid alleen af, indien dat in redelijkheid verdedigbaar is.”

Nóg een tekst uit de gedragscode:”V oor alle betrokken bij de afhandeling van letselschade is oprechtheid een belangrijke instrumentele waarde. Elke partij moet niet alleen uit zichzelf eerlijk en open zijn over relevante zaken, maar ook de andere partij eerlijk en open benaderen. Oprechtheid bevordert een gelijkwaardige en respectvolle afhandeling van de letselschade.” 

Als je als verzekeraar tegen beter weten in aansprakelijkheid afwijst, wat heeft het ondertekenen van een Gedragscode dan nog voor zin? Verzekeraars tekenen veel papieren. Daarin staan veel mooie woorden over klantbelang, eerlijkheid en zekerheid bieden.  Als je die ethische waarden in de dagelijkse praktijk als toiletpapier gebruikt, kun je maar beter niets tekenen!

Johan O.

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts