CED lak aan Nivre Reglement en Gedragscodes

11 maart 2018

Als je een contra-expert inschakelt, dan wordt er van te voren een arbiter benoemd die eventueel een uitspraak gaat doen als de experts er onderling niet uit mochten komen. Dat is een vaste procedure die met een zogeheten akte van benoeming, welke door mij en door het expertisebureau wordt ondertekend, wordt bekrachtigd. In die akte van benoeming staan de beide experts en de arbiter met name genoemd. Dit heb ik van mijn contraexpert geleerd.

De akte van benoeming wordt opgemaakt door de expert van de verzekeraar (in mijn zaak is dat CED), dus de tekst daarvan en de keuze van de arbiter komen uit de koker van CED. CED is het grootste bureau van Nederland, dus die weten hoe de Nivre-regels en de Gedragscodes voor expertiseorganisaties in elkaar steken. Zowel in de Gedragscode als in het Nivre Reglement staat dat “de expertiseorganisatie erop toeziet dat haar experts geen handelingen verrichten waardoor de schijn van partijdigheid wordt gewekt.”

CED blijkt echter lak aan die regels te hebben, want wat heeft ze gedaan? Ze noemt in de akte van benoeming bij de experts keurig netjes de kantoren waaraan deze verbonden zijn, maar ze doet dat vreemd genoeg NIET bij de arbiter.

Mijn contraexpert viel dat op en is dat later gaan nakijken, en wat blijkt: de arbiter werkt bij Dekra. Maar Dekra en CED zijn twee handen op één buik, CED heeft zelfs een deel van Dekra overgenomen. Dus de arbiter is dus min of meer een collega van de verzekeringsexpert, maar voor CED gaat er dan geen lampje branden. Ze schuift zonder de naam Dekra te willen noemen een collega als arbiter naar voren, terwijl ze drommels goed weet dat ze geen handelingen mag verrichten die de schijn van partijdigheid hebben.

De lezer is gewaarschuwd voor CED!

A. de Windt

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts