ASR liever leugen dan waarheid

14 augustus 2017

Ik heb een winkel gehad die ik na een enorme waterschade noodgedwongen moest sluiten. De schade was groot en mijn verzekering (ASR) betaalde toen een te klein bedrag om de zaak op dezelfde voet voort te kunnen voortzetten. Ik ben toen verder gegaan als webwinkel. Daarvan heeft mijn contraexpert de bewijzen aan ASR overgelegd: btw aangiftes, rekeningen, etc.

Destijds heeft ASR een expert ingeschakeld die in zijn rapport heeft vermeld dat er sprake was van voortzetting van het bedrijf. ASR heeft dat in oktober 2016 per mail aan mijn contraexpert zwart op wit bevestigd: ‘VIDI heeft ons de informatie uit hun dossier toegestuurd. Dat kostte enige moeite. Hieruit kan ik echter de dagwaarde niet opmaken. De expert is uitgegaan van herstel en voortzetting van het bedrijf waardoor hij geen dagwaarde heeft opgenomen in zijn rapport.’

In de communicatie met de Vidi-expert heeft mijn contra-expert voortdurend aangegeven dat er van nieuwwaarde moest worden uitgegaan. Daarover werd wel drie keer gesteggeld, maar gelukkig hield mijn contraexpert voet bij stuk. Echter nu het op uitbetalen aankomt doet ASR ineens moeilijk en zegt dat ik mijn bedrijf niet heb voortgezet, enkel omdat mijn tussenpersoon destijds aan ASR had geschreven dat de polis moest worden stopgezet. Logisch, want het bedrijf is niet op de verzekerde locatie van toen voortgezet.

Dus ASR heeft alle bewijzen dat mijn bedrijf werd voortgezet en mijn contraexpert zegt tegen ASR dat daarom volgens de polisvoorwaarden de nieuwwaarde moet worden aangehouden, maar wat zegt ASR: ‘afgaande op de informatie van toen is ons standpunt juist en wij keren de dagwaarde uit.’

Fijn zo’n verzekeraar die met de waarheid een loopje neemt als het hem beter uitkomt!

In de polisvoorwaarden staat dat bij bedrijfsbeëindiging de dagwaarde in plaats van de nieuwwaarde wordt uitgekeerd EN DAAR WAARSCHUW IK ALLE ONDERNEMERS VOOR ! Want dat betekent in de praktijk dat, als ASR lekker lang wacht met schadevergoeding, zij zélf de situatie kan manipuleren: een verzekerde kan dan immers in de situatie komen dat hij geen middelen meer heeft om zijn zaak voort te zetten, waarna ASR kan zeggen: wij keren de dagwaarde uit omdat het bedrijf gestopt is. Dat zou bij mij óók bijna zijn gebeurd!

Ook bij de afwikkeling heeft ASR onbehoorlijk gehandeld: ze wilden bij herhaling geen informatie aan de contra-expert geven, ze werken traag af en ze communiceren voor geen meter, ondanks dat in elke mail van hen staat: “wij vinden het belangrijk dat u goed en volledig bent geïnformeerd”. Ik heb alles van meet af aan kunnen volgen omdat ik van alle correspondentie een BCC ontving en ik sta er versteld van hoe ze de boel in hun voordeel verdraaien.

Ik heb ook met eigen ogen kunnen lezen hoe Vidi en ASR uitsluitend in het belang van ASR de boel met elkaar bekokstoven. De schade is van juni 2015, dus ruim tweee jaar geleden, maar zelfs nú nog moet ik vechten voor de waarheid. Klantbelang bij deze twee bedrijven? Daar hebben ze nog nooit van gehoord!

Voor mij is het één schijnheilige en criminele bende, dat hele ASR. Nooit meer daar een verzekering!

Q. Heling

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts