Annuleert Mondial Assistance haar eigen annuleringsverzekering..?

8 augustus 2011

Via mijn reisorganisatie sloot ik bij de verzekeringsmaatschappij Mondial-assistance een zogeheten ‘Dubbel-Zeker’ Annuleringsverzekering. Gezien mijn leeftijd (77) en de reisduur (5 mnd) geen overbodige luxe.

Volgens de website van Mondial Assistance wordt bij noodzakelijke annulering van de reis, al is het op de voorlaatste dag van de reis, de totale reissom terug betaald en een evt.claim wordt eenvoudig en binnen 5 werkdagen afgehandeld. De kosten voor deze verzekering bedroegen voor mij ruim 500 euro, maar dan heb je ook wat, zo denk je dan.

14 dagen voor afloop van de reis ging ik in Beijing,China, naar het International Medical Center omdat ik mij niet goed voelde, pijn op de borst, tinteling in handen en voeten, vermoeidheid. Na uitgebreid onderzoek met ECG bleek er een dubbel-block in het hart te zijn en de arts adviseerde mij nu het nog kon en er (nog) geen medisch bezwaar was om te vliegen, voor nader onderzoek snel naar huis terug te keren.Het hele onderzoeksdossier en de conclusie kreeg ik mee voor de verzekering en de mij behandelend arts in Nederland.

Ik heb meteen mijn reisorganisatie gemaild en de situatie duidelijk gemaakt en zij heeft voor mij op de eerstvolgende vlucht waarop er plaats was, een vlucht geboekt.

Ook de huisarts gemaild dat ik op dinsdag terug zou zijn en ik kon mij meteen op woensdagochtend om 09.00 bij hem melden. Daarna heb ik volgens de regels en met alle bijbehorende documenten mijn claim ingediend bij Mondial Assistance.

Pas na een maand (!) en dus niet na de gepropageerde 5 werkdagen, kreeg ik bericht dat mijn claim was afgewezen. Waarom?  “omdat ik in China eerst de alarmcentrale had moeten verwittigen” waarbij ik naar de verzekerings-voorwaarden verwezen werd.  Omdat ik dit in de genoemde verzekeringsvoorwaarden niet kon vinden, heb ik een bezwaarschrift bij de maatschappij M.A. ingediend en tot 3x toe gevraagd waar dit in de voorwaarden stond. Geen antwoord. (!)  Na 3 weken een antwoord met excuses omdat ik gelijk had en dit nergens stond in de voorwaarden!  Dan denk je dat er dus nu wel zal worden uitbetaald maar nee hoor, want nu had de maatschappij weer andere argumenten om niet uit te betalen.

Verder kreeg ik geen antwoord op een aantal aan hen in mijn bezwaarschrift gestelde vragen; wellicht omdat deze vragen voor hen te lastig waren om te beantwoorden. Ik heb hen toen medegedeeld de kwestie voor te leggen aan de Klachtencommissie Financiele Dienstverlening.

Hierbij wil ik u waarschuwen voor een verzekeringsmaatschappij die m.i. voldoet aan het stereotype beeld van een verzekeringsmaatschappij: wél premie willen innen maar zodra het op uitbetalen aankomt wringt men zich in alle mogelijke en onmogelijke bochten om maar niet tot uitbetaling te hoeven overgaan.

Ik heb genoemde maatschappij bericht dat ik u hiervan op de hoogte zal stellen en dat u -zo u dit mocht willen- de gevoerde briefwisseling kunt inzien om een eenzijdig beeld te vermijden.

Mocht u verdere informatie willen dan ben ik daar altijd toe bereid.

Met dank voor uw aandacht,

drs.C.D.Grotenhuis.

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts