Ansvar: bewuste keuze bedrog

11 februari 2016

Een poosje geleden was ik vergeten om een dakraampje bij mij op de zolder goed dicht te doen . Het gaat om een vrij licht dakraam van kunststof. Daarna is er storm gekomen met een paar rukwinden, waarbij het raam is gaan flapperen en toen is het kapot geslagen. De restanten zijn op de auto van de buren terecht gekomen, die mij vervolgens aansprakelijk hebben gesteld.

Dat is natuurlijk vervelend want ik had het gewoon kunnen voorkomen als ik eraan gedacht had het het dakraam goed te vergrendelen. Dan had er wel storm kunnen komen, maar dan was het dakraam niet gaan flapperen en kapot gewaaid.

Ik ben bij Ansvar Idea verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid. Op hun website schrijven ze: “AnsvarIdéa is een duurzame schadeverzekeraar. Hieraan geven wij invulling door hoogwaardige producten en ook onze manier van zaken doen; vol overtuiging bouwen aan duurzame relaties.”

Nou, daar ben ik achter gekomen. Ik heb een brief van Ansvar gekregen waarin ze de schade botweg afwijzen. De reden: ik was niet aansprakelijk want ik kon er niks aan doen dat het gestormd had. Er zou sprake zijn van overmacht. Toen ik dat las heb ik meteen een brief naar Ansvar geschreven met het verzoek de zaak correct te herzien en in behandeling te nemen.

Maar niks hoor, ik kreeg een brief waarin dezelfde onzin stond, ze bleven bij hun standpunt. Ik heb toen maar gebeld en wilde de situatie uitleggen waardoor het wel degelijk mijn schuld was, want als ik het goed afgesloten had was er niks met het dakraam gebeurd. Hoe simpel kan dat zijn, maar de mevrouw die ik aan de telefoon had luisterde amper naar mijn verhaal en bleef volhouden dat ik niet aansprakelijk was. Een paar dagen later kreeg ik een tweede brief, waarin ze zeiden dat er niet alleen sprake was van overmacht door storm, maar er was nu ook wat bijgekomen: er was sprake van nalatigheid van mijn zijde.

Waar heb ik nou een aansprakelijkheidsverzekering voor? Toch als je onhandig ben geweest?

Je zou denken dat de mevrouw die mijn schade bij Ansvar heeft behandeld misschien nét nieuw is en er misschien nog niet zoveel verstand van heeft. Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat ze wel degelijk weet hoe het zit, maar dat ze het gewoon maar probeert. In dat geval ben je dus als verzekeringsmaatschappij bezig om je klanten bewust te misleiden en te bedriegen.

In mijn geval is dat nog dubbelop ook, want ik had het raampje zélf ook geclaimd op mijn glasverzekering. Toen zei Ansvar: we brengen 250 eigen risico in rekening. Dat klopte ook al niet, want dit eigen risico bij storm geldt alleen bij mijn opstalpolis en niet voor mijn aparte glaspolis. Dus deze mevrouw wilde de klant met deze schade twee keer op het verkeerde been zetten!

Want wat blijkt nu, na een speurtocht op internet? Degene die mijn zaak behandelt, mevrouw Elles van B., werkt al 26 jaar bij Ansvar! Dus vertel mij nu niet dat dit een vergissinkje is geweest, want ik heb de zaak uitentreuren uitgelegd en ik heb 2 maal geprotesteerd, maar deze Elles wil niet luisteren besodemietert willens en wetens haar eigen klanten! Hier heb ik maar één woord voor: crimineel.

Op de website van Ansvar staat: een bewuste keuze. Ik begrijp nu waar dat op slaat!

Han Muller, Biddinghuizen

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts