Regel nooit alleen brandschade.

25 januari 2016

(column)

Een woningbrand is een van de meest verwoestende gebeurtenissen die iemand kan overkomen. Voor een bedrijf dat in vlammen opgaat zijn de gevolgen meestal nog groter. Gelukkig kunt u blind vertrouwen op uw verzekeraar voor het vergoed krijgen van de schade, of toch niet? Handelt de verzekeraar wel in uw belang?

Ondanks dat verzekeraars en hun experts wél aangeven dat zij het klantbelang centraal stellen, is het in werkelijkheid tijdens het traject van de schaderegeling anders. Het blijkt uit mijn praktijk dat een brand kan leiden tot een intens gevecht met uw eigen verzekeraar. Verzekeringsdekking wordt geweigerd, of de schade wordt veel te laag ingeschat.

Onderzoeksbureaus en vermoedens
Nadat u de brand heeft gemeld zal de verzekeraar een onderzoeksbureau inschakelen om te onderzoeken of u op de een of andere manier negatief betrokken bent bij de brand. Zo’n onderzoek is lang niet altijd zorgvuldig en soms maar “half werk”.

In mijn praktijk heb ik gevallen gezien waarin de situatie ná de brand onvolledig was gefotografeerd. Zelfs waren er soms sporen veranderd! Of de brand mogelijk een andere oorzaak had -bijvoorbeeld kortsluiting- was dan niet goed onderzocht. Vervolgens werd er door de onderzoekers wèl beweerd dat er sporen waren gevonden die zouden wijzen op brandstichting!

Bij ook maar het geringste vermoeden en bij de kleinste suggestie van brandstichting zal de verzekeraar u mededelen dat u negatief betrokken bent bij de brand en wordt er niet uitgekeerd. Daarom is het onverstandig het gevecht met een verzekeraar alleen in te gaan en geen deskundige in te schakelen.

Wat te doen bij een probleem met uw verzekeraar?
In de Verenigde Staten is er speciale wetgeving om onredelijk gedrag van verzekeraars aan banden te leggen. In Nederland is dat helaas nog niet het geval. Wel kan een advocaat die gespecialiseerd is in het verzekeringsrecht en in brandzaken voor u een groot verschil maken.

Indien u een probleem heeft met uw verzekeraar kunt u via deze website of rechtstreeks vrijblijvend en kosteloos om bijstand verzoeken.

Mr. H.J.W. Weekers

Tijssen & Saes Advocaten  Roermond

 

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts