Bananen-verzekeringsland

10 augustus 2022

corrupte zelfregulering

Ons platform voert al ruim 12 jaar strijd tegen het onrechtvaardige en corrupte systeem wat 'verzekeren' heet. Een systeem waar iedereen door de jaren heen al aan gewend is en waar de consument doorgaans nog steeds erg nonchalant -en dus ook totaal ondeskundig- tegenover staat. Dat zorgt er mede voor dat ook de politiek er niet warm voor loopt, want alleen de excessen worden slechts zichtbaar en dan nog in individuele gevallen: daar waar de consument naar de rechter stapt. Of naar het Kifid, dat is een soortement alternatief voor een gang naar de rechter.


Het Kifid is door verzekeraars opgericht en het wordt ook door verzekeraars betaald. In alles (althans al het belangrijke) wat het Kifid doet hebben verzekeraars de regie, via hun belangenorganisatie, het Verbond van Verzekeraars.

Die voeren zó'n slimme lobby dat ze eigen mensen laten solliciteren bij het ministerie. Die ambtenaren werken dan aan het overheidsbeleid, en dan doen ze weer in overleg met partijen zoals het Verbond, het College van Zorgverzekeraars, etc. Veel politici krijgen later een leuke baan bij zorgverzekeraars, banken of "toezichthouders". 


Voor de financiële branche (banken, verzekeraars) geldt "zelfregulering". Deze branche regelt dus haar eigen zaken, er is dus geen toezicht van buitenaf. Ja, u leest het goed er is geen toezicht van buitenaf.


Het zogenaamde toezicht wat er is en wat wordt uitgevoerd door de Autoriteit Financiele Markten (AFM) is een wassen neus. Als je hier klikt, dan zie je waarom; dit bericht dateert al van 4 jaar geleden. En dit bericht is binnenkort al zes jaar oud. Niet verwonderlijk allemaal, omdat daar hetzellfde gebeurt als bij de ministeries: personeel van verzekeraars solliciteren bij de toezichthouder. Het is allemaal uiterst corrupt maar tegelijk is een volstrekt legaal. In elk geval is het slim, maar ook zeer ongewenst. 


Je snapt niet welke onverlaat het in Den Haag heeft verzonnen om ooit zelfregulering toe te staan bij een financiële branche, iedereen kan voorspellen dat je daarmee de deur openzet voor corruptie en dat, als je verzekeraars hun eigen regels laat opstellen, de consument aan het eind van het liedje altijd aan het kortste eind trekt. Elk mens met een beetje inzicht in de maatschappij en die weet hoe 'het grote geld' in elkaar steekt, kan begrijpen dat je iedereen zelfregulering kan toestaan, maar natuurlijk NOOIT banken en verzekeraars. 


Evenwel, in deze bananenrepubliek bestaat het en daardoor konden, om slechts een enkel voorbeeld te noemen, verzekeraars miljoenen klanten jarenlang bestelen. Dit fenomeen kennen we als de woekerpolisaffaire. Het komt door die fantastische zelfregulering dat veel verzekerden, als ze in de gaten krijgen hoe ze bij het regelen van een schade door hun verzekeraar benadeeld worden, aan mij vragen: kán dat allemaal maar zo? Is daar niets tegen te doen? Ik wist niet dat die branche zó smerig in elkaar stak! En dan leg ik ze maar weer uit hoe sluw verzekeraars met hun lobby te werk zijn gegaan. Als er over iets kamervragen worden gesteld, dan worden die beantwoord door voormalig verzekeringsmensen die nu als beleidsambtenaar werken.

 

Daar plukt iedere verzekerde de bananen-vruchten van, om de reclameslogan van Univé maar eens te gebruiken...

12 april 2025
Dekra spant met de schadebehandelaar samen om contra expert buitenspel te zetten 
10 april 2025
Illegale en bedrieglijke praktijken over de rug van verzekerde
23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
Meer posts