Allianz pleegt Inbreuk op privacy consument.

12 juli 2024

Verzekeraars trekken zich niets aan van de regels

Het is alweer tijd geleden dat dit bericht in de media verscheen, maar nog steeds trekken verzekeraars zich niets van de regels aan als dat hen goed uitkomt.


Het verzoek van de verzekeraar aan de studieadviseur van de verzekerde was een “onrechtmatige inbreuk op de privacy” van de student en “een aantasting van zijn goede naam”, oordeelde het financiële klachteninstituut Kifid, in uitspraak https://www.kifid.nl/wp-content/uploads/2018/12/Uitspraak-2018-791.pdf 


Allianz handelde in strijd met de gedragscode van het Verbond van Verzekeraars, die stelt dat voor derden afgeschermde informatie niet zonder medeweten van de betrokkene mag worden opgevraagd.


De student was in 2013 betrokken bij een verkeersongeluk. Hij diende een schadeclaim van 85.000 euro in bij de verzekeraar van de tegenpartij, onder meer omdat hij door het ongeval studievertraging zou oplopen. Allianz vertrouwde de door de student ingeleverde cijferlijst niet en nam contact op met de decaan. 


De Geschillencommissie constateert dat de verzekeraar zonder instemming van de student contact heeft gezocht met zijn studieadviseur. Aan de studieadviseur is gevraagd of de door de student aangeleverde cijferlijst overeenkomt met de daadwerkelijke resultaten. Het is aannemelijk dat deze handelwijze bij de onderwijsinstelling vragen heeft opgeroepen over de integriteit van de student.

Daarmee is de goede naam van de student geschaad, oordeelt de Geschillencommissie. De student heeft recht op een naar billijkheid vast te stellen schadevergoeding.


De Geschillencommissie stelt de immateriële schade vast op 500 euro en Allianz dient dit bedrag aan de student te vergoeden.


Het onderhavige geval toont voor de zoveelste keer aan dat verzekeraars zich niets gelegen laten liggen aan de voor hen verplichte regelgeving als ze daarmee over de rug van verzekerden geld in de zak kunnen houden.



23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: