Rotte vruchten van Univé

24 april 2013

Juli vorig jaar had ik mijn caravan daags voor vakantievertrek achter mijn auto gekoppeld en ik had de combinatie daarbij nota bene met een zwaar disselslot vergrendeld. Mijn verbazing was groot toen ik de volgende ochtend merkte dat mijn caravan ondanks het zware slot tóch was gestolen. De diefstal was zelfs op bewakingscamera’s vastgelegd en de dieven waren meer dan 20 minuten bezig geweest! Dit alles bewijst wel dat er geen kinderachtig slotje op zat!

Toen ik bij Univé een beroep deed op mijn caravanpolis kwam Univé met het verhaal dat er geen SCM gecertificeerd slot was gebruikt, zij wees de schade daarom af. In de polisvoorwaarden stond dat je de normale voorzichtigheidsmaatregelen moest in acht nemen, en daarbij hoorde volgens hen ook dat je een SCM goedgekeurd slot moest aanbrengen. Toen ik het slot kocht dacht ik trouwens dat ik wel goedgekeurd slot had gekocht, ik had er speciaal om gevraagd en er stond ook iets over SCM eisen op het papier wat ik er bij geleverd kreeg, dus ik dacht dat ik aan de eisen had voldaan.

Ik vind de manier waarop Univé mijn claim heeft behandeld zo klant-onvriendelijk als het maar kan. En dat enkel om vooral maar niet te hoeven betalen!  Daar sta je dan als gedupeerde;  je dacht een verzekeraar te hebben die náást je zou staan als je bestolen bent. Nou,  niet dus, het tegendeel is waar, ze stonden op enig moment in de rechtzaal tegenover mij.

Gelukkig heeft de kantonrechter in Utrecht Univé teruggefloten. Hij zei dat Univé de gestolen caravan gewoon moest vergoeden omdat Univé niet kon volhouden dat ik onvoorzichtig was geweest. Een dergelijke interpretatie van de polisvoorwaarden was onredelijk en ontoelaatbaar , zeker gelet op de impact die het op me zou hebben als Univé niet zou wensen uit te keren, zo stond er letterlijk in het vonnis.

Volgens de Gedragscode Verzekeraars dienen polisvoorwaarden in het belang van de klant te worden uitgelegd . Dat heeft de rechter nu moeten doen omdat Univé dat in mijn geval niet wilde!  Het is te triest voor worden dat de rechter er aan te pas moet komen om een verzekeraar daarvan te overtuigen. Univé adverteert graag met de slogan dat ze geen winstoogmerk heeft, maar ze heeft in elk geval géén uitkeringsoogmerk!

Simone Bijen – Bilthoven

23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: