Gedragscode op wc-papier…..

21 mei 2013

De Geschillencommissie van het Kifid heeft onlangs uitgesproken dat verzekeraar Nationale Nederlanden onrechtmatig kosten heeft ingehouden bij een klant met een beleggingsverzekering. Deze kosten en het misgelopen rendement op die kosten moet Nationale Nederlanden terugbetalen aan de klant. Door deze uitspraak bestaat de mogelijkheid dat het totale bedrag wat men aan klanten moet gaan terugbetalen, kan oplopen tot 2,5 miljard. Het is namelijk een groot aantal verzekerden dat met de woekerpolis is gedupeerd!

Het is interessant om na te gaan hoeveel ellende en hobbels de gedupeerde in deze zaak heeft moeten meemaken, uitsluitend vanwege de ‘klantgerichte’ houding van de verzekeraar.

Eerst zijn hem onredelijk hoge kosten door de neus geboord en de verzekeraar heeft, na hierop te zijn gewezen,  geweigerd om geld terug te betalen. Na herhaalde brieven en weigeringen over en weer komt de zaak bij de Ombudsman terecht. Dat leidde niet tot een oplossing, dus vervolgens moet de klager naar de Geschillencommissie.

Dit lijken zo op het eerste lezen wat formele hobbels, maar het tegendeel is waar. Het deponeren en formuleren van een klacht is een behoorlijk karwei en vergt veel tijd en energie; vooral negatieve energie.

In de Gedragscode Verzekeraars staat dat de basis daarvan wordt gevormd door drie kernwaarden: zekerheid bieden, mogelijk maken en maatschappelijk betrokken zijn. Er staat letterlijk:

Verzekeraars bieden zekerheid . De zekerheid waar wij voor staan, maakt dat klanten weten waar ze aan toe zijn. Zekerheid betekent: een­ voud, duidelijkheid, betrouwbaarheid, kwaliteit en deskundigheid. Dat geeft rust, bescherming, veiligheid en zelfvertrouwen. Zo benadrukken wij dat onze klanten erop mogen vertrouwen dat wij hen de zekerheid bieden die ze mogen ver­wachten. Wij zorgen voor de zekerheid waaraan de behoefte in een steeds complexere en dynami­ scher samenleving groeit. Daarmee zijn verzeke­ ringen een basisvoorwaarde voor een welva­ rende, stabiele samenleving. Zekerheid bieden betekent dat onze dienstverlening en producten zoveel mogelijk aansluiten op de verwachtingen van de klant.

Verzekeraars maken mogelijk . Dat betekent dat wij ervoor zorgen dat klanten, en daarmee de samenleving, verder komen . Wij brengen risico’s van onze klanten terug tot een voor hen accep­tabel niveau. Dat geeft mensen het vertrouwen nieuwe stappen te zetten in het leven.

Verzekeraars zijn maatschappelijk betrokken. Wij staan midden in de samenleving, naast onze klanten . Met een open oog voor de samenleving waar onze klanten deel van uitmaken. Maar ons engagement gaat verder dan maatschappelijk ver­antwoord ondernemen. Wij tonen oprechte betrokkenheid door in te spelen op actuele kwes­ties. Maatschappelijk betrokken zijn betekent dat verzekeraars goed luisteren en passende antwoorden geven .

Als je het bovenstaande leest geloof je je ogen niet, maar iedereen kan de Gedragscode Verzekeraars op Google vinden en zichzelf overtuigen. Er staat ook nog iets over de juiste naleving in, want de ondertekening van de Gedragscode is niet vrijblijvend: verzekeraars zullen zich naar de geest van de gedrags­code gedragen en zijn daarop aanspreekbaar. Bij niet ­naleving kan het Verbond van Verzekeraars passende maatregelen treffen. Wij houden de goede naam van de branche in stand.

Eén ding is inmiddels wél duidelijk: als het gaat om de woekerpolissen is Gedragscode Verzekeraars is een papiertje wat bij sommige verzekeraars op het toilet hangt. Al jaren…..

 

23 februari 2025
Niets anders dan ellende bij schadeafwikkeling
6 februari 2025
Onbetrouwbaarheid troef, wat er ook gebeurt.
15 januari 2025
Wegwezen daar voordat je een schade hebt, want dan ben je te laat.
3 december 2024
Jarenlang tegengewerkt bij simpele schade, eindelijk gerechtigheid
25 november 2024
Dubieuze praktijken: Nog steeds spookfacturen
10 november 2024
Wel premie incasseren maar bij schades niet reageren!
25 oktober 2024
Belachelijk trage verwerkingstijd van vijf weken!
2 oktober 2024
Rommeltje in administratie over de rug van de klant.
25 september 2024
Reageren nergens op en vertellen leugens
12 september 2024
slechte dienstverlening, denkt alleen maar aan zichzelf
Meer posts
Share by: